Často se mě známí ptají, jak dlouho takový prodej nemovitosti trvá. Odpověď není jednoznačná. Prodej totiž trvá měsíc, někdy dva a někdy může trvat klidně roky. To jste ale asi slyšet nechtěli, že? 🙂
Pojďme se tedy podívat na faktory, které rychlost prodeje ovlivňují, více zblízka.
Tři fáze prodeje
Samotný prodej nemovitosti se dá rozdělit do těchto tří základních fází:
- Hledáme kupce
Úspěšnost v této fázi samozřejmě záleží na mnoha faktorech, o kterých se budeme bavit dál. Velkou práci tady dělá správná příprava a akční plán. Ta stejná věc je mimochodem u prodeje svépomocí velmi podceňovaná. Jak o kupce nepřijít si přečtěte tady.
- Příprava kupní smlouvy
Pokud se u nákupu řeší také hypotéka, může tato fáze trvat zhruba tři týdny až dva měsíce. Vždy záleží na složitosti daného případu. Samotná příprava kupní smlouvy už je pak poměrně rychlá. Očekávejte odhadem jeden týden a čas navíc na vyřízení případných připomínek.
- Převod v katastru nemovitostí
Součástí je ochranná dvacetidenní lhůta a tuto fázi nemůžeme ovlivnit. Převod na katastru nemovitostí trvá kolem 25 dnů. Posléze už může přejít k předávce nemovitosti
Pět věcí, které ovlivňující dobu prodeje
Cena
První místo zabírá cena nemovitosti.
Mohli bychom asi říct, že nižší cena = rychlejší prodej a vyšší cena = pomalejší prodej. Existují ale i výjimky.
- Vždy je důležité říct si, kolik času na prodej máte, zda vás pomalejší prodej v něčem ohrožuje.
- Cenu nemovitosti neurčujte nikdy náhodně (ani rychlým pohledem do realitního časopisu).
Jak určit cenu nemovitosti už jste si u mě mohli přečíst. Pamatujte na to, že správná cena je při prodeji nemovitosti opravdu zásadním faktorem.
Užitná hodnota nemovitosti
Užitná hodnota je měřítko užitku dané nemovitosti pro kupujícího.
- Tato hodnota je samozřejmě velmi individuální. Pro někoho bude rozlehlý byt výhra, zatímco pro jiného bude představovat velké výdaje za zbytečně velký prostor.
- Užitná hodnota má souvislost s cenou. Pokud cena užitné hodnotě odpovídat nebude, bude prodej pravděpodobně nekonečným příběhem.
Vždy je velmi důležité zamyslet se nad cílovou skupinou potenciálních zájemců. Této skupině je pak důležité ušít na míru nejen realitní inzerát, ale také marketingové aktivity.
Lokalita
Další velmi důležitý faktor. V některých lokalitách a oblastech máte i při vyšší ceně úspěch téměř zaručen, jinde to bude těžší práce i při ceně nižší. Důležitá je bezpečnost, občanská vybavenost, kvalita života i potenciál dané lokality.
Pokud je vaše nemovitost v populární lokalitě, gratuluji. Pokud ne, nesmutněte. Chápu, že nemovitost mávnutím kouzelného proutku na lepší místo nepřenesete. Kvalitní makléř ale dokáže využít všech svých zkušenostech a pomůže vám z vaší lokality vytěžit maximum.
Propagace nemovitosti a marketing
Pokud budete mít úžasnou nemovitost v úžasné lokalitě, ale nikomu ji pořádně neukážete, zájemci se nepohrnou. A naopak. Můžete mít průměrnou nemovitost v průměrné lokalitě, ale pokud dáte prodeji a marketingu správnou péči, můžete prodat v příjemné lhůtě a za pěknou cenu.
Propagace a marketing je totiž nesmírně důležitou složkou prodejního procesu a velmi doporučuji nepřehlížet ji.
Co vše sem spadá?
- správně a lákavě napsaný inzerát na správných místech
- profesionální fotky
- půdorys
- 3D vizualizace a virtuální prohlídky
- homestaging
- příprava nemovitosti na prohlídky
Potřebujete zkrátka nalákat na první pohled. Investice se v tomto případě nejen že vyplatí, ale také vrátí! Kvalitní prezentace vám totiž přivede kvalitní zájemce. A to je to, oč tu jde.
Kvalitní (či nekvalitní) prodávající
Můžete nemovitost zpropagovat naprosto dokonale, pokud ale na prohlídce celou propagaci “zabijete” přístupem, úspěch se jednoduše nedostaví.
Prohlídka totiž není jen o představení nemovitosti. Jde o organizaci, správnou komunikaci se zájemci, schopnost odbourat potenciální obavy, připravenost, efektivní prezentaci na živo, vyjednávací schopnosti… mohla bych pokračovat ještě dlouho.
Třešničkou na dortu je samozřejmě dotažení procesu k úspěšnému uzavření transakce.
O prohlídce vedené makléřem vs prohlídce s majitelem už jsem psala v tomto článku.
Pokud nakonec ke spolupráci přizvete realitního makléře, přečtěte si pro jistotu před uzavřením smlouvy o spolupráci můj předchozí článek.