Prodej rodinného domu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jak na to?

Při­šel čas pro­dat váš rodin­ný dům? Pak čtě­te dál. Pro­dej rodin­né­ho domu má totiž svá spe­ci­fi­ka. A dnes se spo­lu podí­vá­me na to, čemu věno­vat před pro­de­jem pozornost.

Dob­rá pří­pra­va je totiž dost vel­ký krok k úspě­chu. Ukaž­te poten­ci­ál­ním kup­cům, že zrov­na váš dům je ten pravý.

Nezapomínejte na exteriér

 

Exte­ri­ér je prv­ní, co zájem­ce uvi­dí. Pro­to věnuj­te zahra­dě a oko­lí domu pozornost.

  • Zameť­te schody,
  • pose­kej­te zahradu,
  • odstraň­te spa­da­né listí,
  • zkon­t­ro­luj­te fasádu a střechu,
  • pokud je to potře­ba, natře­te plot,
  • vyměň­te roz­bi­tou dlažbu…

Toto vše je důle­ži­té nejen před pro­hlíd­ka­mi, ale také před foce­ním. Mys­le­te na to, že prv­ní dojem už po dru­hé neuděláte.

Více tipů, jak nepři­jít o zájem­ce, najde­te v mém člán­ku zde.

 

Interiér musí lákat

 

To stej­né pla­tí v inte­ri­é­ru. Nepro­dá­vá­te jen tak něco. Pro­dá­vá­te budou­cí domov. Tak zájem­cům pocit domo­va nabídněte.

  • Pořád­ně ukliď­te kaž­dý kout a umyj­te okna,
  • odstraň­te drob­né vady (nefunkč­ní vypí­nač, roz­bi­té žalu­zie, ura­že­né liš­ty u podlahy),
  • zama­luj­te skvrny,
  • ověř­te, zda všech­na svět­la svítí…

Dům by měl být čis­tý, vkus­ně upra­ve­ný a útul­ný. Odstraň­te pro­to nádo­bí z dře­zu i vaři­če, sušák na prádlo a mag­ne­ty z led­ni­ce, při­dej­te nao­pak zapá­le­nou svíč­ku, čer­stvé kvě­ti­ny ve váze a deko­ra­tiv­ní pol­štář nebo pléd na sedačku.

prodej rodinného domu jak na to šárka sabová realitní makléř

Sto lidí, sto chutí

 

Neza­po­mí­nej­te také na to, že kaž­dý má troš­ku jiný vkus. V tom­to pří­pa­dě se snaž­te uspo­ko­jit co nej­šir­ší množ­ství zájem­ců. Jak na to?

  • Drž­te se při deko­ro­vá­ní neut­rál­ních pří­rod­ních barev (křikla­vé odstí­ny by moh­ly odradit),
  • pou­žij­te spíš jem­né deko­ra­ce a roz­hod­ně to nepře­há­něj­te s množstvím,
  • opa­tr­ně zachá­zej­te také se vzo­ry na pol­štá­řích a dekách, méně je někdy více,
  • pokud máte domá­cí­ho maz­líč­ka, není od věci ho na pro­hlíd­ky pře­su­nout (někte­ří lidé mohou mít strach z poten­ci­ál­ní­ho pachu).

 

Pozor na drobné vady

 

Někte­ré věci už po letech naše­mu oku uni­ka­jí. Zkus­te se na ně zamě­řit. Nám mohou drob­né vady při­jít nepod­stat­né, kup­ce si jich ale vel­mi dob­ře všimne.

O co může jít?

  • Vikla­jí­cí se bate­rie v koupelně,
  • odle­pe­né prahy,
  • nefunkč­ní vypínač,
  • špat­ná zásuvka,
  • prask­lá dlažba…

Kupu­jí­cí vět­ši­nu nechce řešit pro­blémy hned po nastě­ho­vá­ní. V opač­ném pří­pa­dě může poža­do­vat sle­vu z ceny. Zkus­te pro­to tyto snad­né opra­vy vyře­šit už před prohlídkou.

TIP: Vel­ký pozor dej­te také na skry­té vady, za kte­ré máte jako pro­dej­ce zodpovědnost.

prodej rodinného domu jak na to šárka sabová realitní makléř

Zvažte, kde zainvestovat

 

Občas může i men­ší inves­ti­ce zvý­šit prv­ní dojem a díky tomu poten­ci­ál­ně i cenu nemovitosti.

Zapře­mýš­lej­te tře­ba, zda by se nevyplatilo:

  • zmo­der­ni­zo­vat koupelnu,
  • poří­dit nové vodo­vod­ní baterie,
  • kou­pit nové koberce,
  • vyma­lo­vat,
  • vymě­nit kuchyň…

Pře­de­vším nově zre­kon­stru­o­va­né čás­ti domu mohou být klí­čo­vé při vyjed­ná­vá­ní o ceně. A zku­še­ný rea­lit­ní mak­léř díky těm­to plu­so­vým bodům doká­že při vyjed­ná­vá­ní čas­to zázraky.

 

Nastavte správnou prodejní cenu

 

Nasta­ve­ní správ­né pro­dej­ní ceny je dis­ci­plí­na sama o sobě. Ve výsled­ku ale udě­lá pořád­ný kus prá­ce. Proč?

  • Pří­liš vyso­ká cena způ­so­bí, že o vaši nemo­vi­tost nebu­de zájem a sta­ne se z ní na rea­lit­ním trhu ležák. To samo­zřej­mě začne v zájem­cích vzbu­zo­vat pochyby.
  • Pří­liš níz­ká cena vás při­pra­ví o peníze.

Nut­no říct, že vět­ši­nou nesta­čí podí­vat se do inzer­ce na (na prv­ní pohled) obdob­né nemo­vi­tos­ti. Nikdy totiž neví­te, jak dlou­ho už v inzer­ci jsou, koli­krát už byla cena upra­ve­na, jest­li jsou tyto nemo­vi­tos­ti oprav­du srov­na­tel­né atd. Přes­něj­ší data může­te hle­dat v katastru nemo­vi­tos­tí, dle vaší lokality.

Osob­ně ale dopo­ru­ču­ji nechat si udě­lat odhad ceny nemo­vi­tos­ti kva­li­fi­ko­va­ným odbor­ní­kem nebo spo­leh­li­vým rea­lit­ním makléřem.

 

Kvalitní prezentace

 

Nespo­lé­hej­te se na svůj foto­gra­fic­ký um. Potře­bu­je­te oprav­du zaujmout!

  • Kva­lit­ní foto­gra­fie, video, zábě­ry z dro­nu, 3D vizu­a­li­za­ce nebo video­pro­hlíd­ka je totiž to, co poten­ci­ál­ní­ho zájem­ce při­mě­je ozvat se. Nebo naopak.
  • Dob­rý foto­graf vám vytvo­ří také šar­mant­ní večer­ní fotografie.
  • Jak už jsem psa­la, vždy měj­te dům dob­ře při­pra­ven. Napros­tá čis­to­ta a upra­ve­nost by měla být samozřejmostí.
  • Pokud si nejste jis­ti, jak řešit inte­ri­ér, pozvě­te si odbor­ní­ka na homesta­ging. Ten z vaše­ho domu udě­lá pomo­cí doplň­ků vysně­ný domov.

Mož­nos­tí je mno­ho. Já pro své kli­en­ty vyu­ží­vám všech­ny tyto sil­né zbraně.

prodej rodinného domu jak na to šárka sabová realitní makléř

Prodejní a marketingová strategie

 

Pokud si tady nejste sil­ní v kram­fle­cích, opět dopo­ru­ču­ji oslo­vit pro­fe­si­o­nál­ní­ho rea­lit­ní­ho mak­lé­ře. Ten přes­ně ví, jak mar­ke­tingo­vý mix pro vaši nemo­vi­tost namíchat.

  • Onli­ne inzer­ce na rea­lit­ních serverech,
  • soci­ál­ní sítě,
  • tiš­tě­ná inzerce,
  • inzer­ce na plach­tách v sousedství…

To samé pla­tí u pro­dej­ní stra­te­gie. Někdy je lep­ší ces­ta odlo­že­ných nabí­dek, jin­dy vyhra­je pro­dej for­mou auk­ce. Pokud se ve stra­te­gii pro­de­je nemo­vi­tos­ti neo­ri­en­tu­je­te, je lep­ší vzít si na pomoc odborníka.

 

Buďte připraveni jednat

 

Bez vyjed­ná­vá­ní a jis­té míry fle­xi­bi­li­ty se vět­ši­nou žád­ný pro­dej neobejde. 

 

  • Vel­ká míra fle­xi­bi­li­ty je nezbyt­ná u pro­hlí­dek nemo­vi­tos­ti. Při­prav­te se na to, že tady se při­způ­so­bu­je­te vy zájem­cům, ne oni vám. 
  • Zkus­te být schop­ni vyjed­ná­vat ohled­ně pod­mí­nek pro­de­je. Vel­mi dob­ře vní­mej­te, co zájem­ci říka­jí, a zkou­šej­te najít kompromis.

 

Pro­hlíd­ky nemo­vi­tos­ti, stej­ně jako vyjed­ná­vá­ní, jsou vel­mi důle­ži­tý­mi kro­ky v pro­dej­ním pro­ce­su. Pokud si nejste jis­tí, že jste schop­ni je napl­nit, pře­nech­te zod­po­věd­nost spo­leh­li­vé­mu rea­lit­ní­mu mak­lé­ři. Zku­še­nos­ti s časo­vou koor­di­na­cí, zna­lost psy­cho­lo­gie i vyjed­ná­vá­ní, schop­nost vní­mat kaž­dé zájem­co­vo ges­to… to vše jsou schop­nos­ti, kte­ré hra­jí ve váš prospěch.

prodej rodinného domu jak na to šárka sabová realitní makléř

Mějte bonus v rukávě

 

Někdy sta­čí dát zájem­ci rela­tiv­ně malý bonus a pro­dej máte v kap­se. Někdy je pře­svěd­čí pře­ne­chá­ní moder­ních spo­tře­bi­čů, jin­dy může­te nabíd­nout dět­ské hřiš­tě, jin­dy zahrad­ní domek. Někdy mohou hrát tyto věci roli také při vyjed­ná­vá­ní. Chce zájem­ce sle­vu? Co mu mís­to sle­vy nabíd­nout tře­ba bazén, kte­rý zůsta­ne na zahradě?

 

S kli­en­ty mám tyto bonu­sy vždy při­pra­ve­ny v zálo­ze a v pří­pa­dě potře­by s nimi jde­me ven. Jen je důle­ži­té je vyhod­no­tit, kdy je ten správ­ný moment.


Pro­dej rodin­né­ho domu je vždy slo­ži­těj­ší, než pro­dej bytu. Je totiž mno­ho věcí, kte­ré vám mohou úspěš­ný pro­dej poka­zit. Jde se jim vyva­ro­vat? Samo­zřej­mě. Mno­ho infor­ma­cí najde­te u mě na blo­gu. Pokud bys­te ale pře­ce jen nechtě­li řešit pro­dej sami, ozvě­te se mi. Ráda vám pomohu.

Datum vydání

10.10.2024