Přišel čas prodat váš rodinný dům? Pak čtěte dál. Prodej rodinného domu má totiž svá specifika. A dnes se spolu podíváme na to, čemu věnovat před prodejem pozornost.
Dobrá příprava je totiž dost velký krok k úspěchu. Ukažte potenciálním kupcům, že zrovna váš dům je ten pravý.
Nezapomínejte na exteriér
Exteriér je první, co zájemce uvidí. Proto věnujte zahradě a okolí domu pozornost.
- Zameťte schody,
- posekejte zahradu,
- odstraňte spadané listí,
- zkontrolujte fasádu a střechu,
- pokud je to potřeba, natřete plot,
- vyměňte rozbitou dlažbu…
Toto vše je důležité nejen před prohlídkami, ale také před focením. Myslete na to, že první dojem už po druhé neuděláte.
Více tipů, jak nepřijít o zájemce, najdete v mém článku zde.
Interiér musí lákat
To stejné platí v interiéru. Neprodáváte jen tak něco. Prodáváte budoucí domov. Tak zájemcům pocit domova nabídněte.
- Pořádně ukliďte každý kout a umyjte okna,
- odstraňte drobné vady (nefunkční vypínač, rozbité žaluzie, uražené lišty u podlahy),
- zamalujte skvrny,
- ověřte, zda všechna světla svítí…
Dům by měl být čistý, vkusně upravený a útulný. Odstraňte proto nádobí z dřezu i vařiče, sušák na prádlo a magnety z lednice, přidejte naopak zapálenou svíčku, čerstvé květiny ve váze a dekorativní polštář nebo pléd na sedačku.
Sto lidí, sto chutí
Nezapomínejte také na to, že každý má trošku jiný vkus. V tomto případě se snažte uspokojit co nejširší množství zájemců. Jak na to?
- Držte se při dekorování neutrálních přírodních barev (křiklavé odstíny by mohly odradit),
- použijte spíš jemné dekorace a rozhodně to nepřehánějte s množstvím,
- opatrně zacházejte také se vzory na polštářích a dekách, méně je někdy více,
- pokud máte domácího mazlíčka, není od věci ho na prohlídky přesunout (někteří lidé mohou mít strach z potenciálního pachu).
Pozor na drobné vady
Některé věci už po letech našemu oku unikají. Zkuste se na ně zaměřit. Nám mohou drobné vady přijít nepodstatné, kupce si jich ale velmi dobře všimne.
O co může jít?
- Viklající se baterie v koupelně,
- odlepené prahy,
- nefunkční vypínač,
- špatná zásuvka,
- prasklá dlažba…
Kupující většinu nechce řešit problémy hned po nastěhování. V opačném případě může požadovat slevu z ceny. Zkuste proto tyto snadné opravy vyřešit už před prohlídkou.
TIP: Velký pozor dejte také na skryté vady, za které máte jako prodejce zodpovědnost.
Zvažte, kde zainvestovat
Občas může i menší investice zvýšit první dojem a díky tomu potenciálně i cenu nemovitosti.
Zapřemýšlejte třeba, zda by se nevyplatilo:
- zmodernizovat koupelnu,
- pořídit nové vodovodní baterie,
- koupit nové koberce,
- vymalovat,
- vyměnit kuchyň…
Především nově zrekonstruované části domu mohou být klíčové při vyjednávání o ceně. A zkušený realitní makléř díky těmto plusovým bodům dokáže při vyjednávání často zázraky.
Nastavte správnou prodejní cenu
Nastavení správné prodejní ceny je disciplína sama o sobě. Ve výsledku ale udělá pořádný kus práce. Proč?
- Příliš vysoká cena způsobí, že o vaši nemovitost nebude zájem a stane se z ní na realitním trhu ležák. To samozřejmě začne v zájemcích vzbuzovat pochyby.
- Příliš nízká cena vás připraví o peníze.
Nutno říct, že většinou nestačí podívat se do inzerce na (na první pohled) obdobné nemovitosti. Nikdy totiž nevíte, jak dlouho už v inzerci jsou, kolikrát už byla cena upravena, jestli jsou tyto nemovitosti opravdu srovnatelné atd. Přesnější data můžete hledat v katastru nemovitostí, dle vaší lokality.
Osobně ale doporučuji nechat si udělat odhad ceny nemovitosti kvalifikovaným odborníkem nebo spolehlivým realitním makléřem.
Kvalitní prezentace
Nespoléhejte se na svůj fotografický um. Potřebujete opravdu zaujmout!
- Kvalitní fotografie, video, záběry z dronu, 3D vizualizace nebo videoprohlídka je totiž to, co potenciálního zájemce přiměje ozvat se. Nebo naopak.
- Dobrý fotograf vám vytvoří také šarmantní večerní fotografie.
- Jak už jsem psala, vždy mějte dům dobře připraven. Naprostá čistota a upravenost by měla být samozřejmostí.
- Pokud si nejste jisti, jak řešit interiér, pozvěte si odborníka na homestaging. Ten z vašeho domu udělá pomocí doplňků vysněný domov.
Možností je mnoho. Já pro své klienty využívám všechny tyto silné zbraně.
Prodejní a marketingová strategie
Pokud si tady nejste silní v kramflecích, opět doporučuji oslovit profesionálního realitního makléře. Ten přesně ví, jak marketingový mix pro vaši nemovitost namíchat.
- Online inzerce na realitních serverech,
- sociální sítě,
- tištěná inzerce,
- inzerce na plachtách v sousedství…
To samé platí u prodejní strategie. Někdy je lepší cesta odložených nabídek, jindy vyhraje prodej formou aukce. Pokud se ve strategii prodeje nemovitosti neorientujete, je lepší vzít si na pomoc odborníka.
Buďte připraveni jednat
Bez vyjednávání a jisté míry flexibility se většinou žádný prodej neobejde.
- Velká míra flexibility je nezbytná u prohlídek nemovitosti. Připravte se na to, že tady se přizpůsobujete vy zájemcům, ne oni vám.
- Zkuste být schopni vyjednávat ohledně podmínek prodeje. Velmi dobře vnímejte, co zájemci říkají, a zkoušejte najít kompromis.
Prohlídky nemovitosti, stejně jako vyjednávání, jsou velmi důležitými kroky v prodejním procesu. Pokud si nejste jistí, že jste schopni je naplnit, přenechte zodpovědnost spolehlivému realitnímu makléři. Zkušenosti s časovou koordinací, znalost psychologie i vyjednávání, schopnost vnímat každé zájemcovo gesto… to vše jsou schopnosti, které hrají ve váš prospěch.
Mějte bonus v rukávě
Někdy stačí dát zájemci relativně malý bonus a prodej máte v kapse. Někdy je přesvědčí přenechání moderních spotřebičů, jindy můžete nabídnout dětské hřiště, jindy zahradní domek. Někdy mohou hrát tyto věci roli také při vyjednávání. Chce zájemce slevu? Co mu místo slevy nabídnout třeba bazén, který zůstane na zahradě?
S klienty mám tyto bonusy vždy připraveny v záloze a v případě potřeby s nimi jdeme ven. Jen je důležité je vyhodnotit, kdy je ten správný moment.
Prodej rodinného domu je vždy složitější, než prodej bytu. Je totiž mnoho věcí, které vám mohou úspěšný prodej pokazit. Jde se jim vyvarovat? Samozřejmě. Mnoho informací najdete u mě na blogu. Pokud byste ale přece jen nechtěli řešit prodej sami, ozvěte se mi. Ráda vám pomohu.