Dva velmi odlišné pojmy, které se ale velmi často zaměňují. Víte, co je nabídková cena? A jaký je rozdíl mezi nabídkovou a tržní cenou? Pokud se chystáte prodávat nemovitost, doporučuji vám přečíst i dnešní článek…
Nabídková cena
Nabídková cena může být jakákoliv.
Je to totiž cena, za kterou by chtěl prodávající svou nemovitost prodat. Její výše je tedy jen a pouze na něm. Háček je ale v tom, že zda se nemovitost za tuto cenu prodá — to je zase na potenciálních kupujících.
Pokud jsou nabídky obdobných nemovitostí na trhu za cenu výrazně nižší, patrně prodejce úspěšný nebude. Nabídková cena tedy není reálná cena prodejní.
Tržní cena
Tržní cena (jinak také prodejní), je pak cena, na které se prodávající s kupujícím dohodnou. Tržná cena je ta, která celý prodejní proces uzavírá.
Nutno dodat, že nabídková a tržní cena se často v závěru velmi liší.
Na stranu druhou – pakliže je vaše nemovitost opravdu speciální a počet zájemců vysoký, může se stát, že bude kupující opravdu ochoten zaplatit cenu vyšší, než je obvykle běžná.
Problém nabídkové ceny
Pokud prodávající nemá s realitním trhem zkušenosti a i přesto se rozhodl prodat nemovitost svépomocí, obvykle postupuje následovně:
- otevře inzerci a začne hledat podobné nemovitosti
- začne porovnávat ceny
- k ceně obvykle připočítá něco navíc (skrz emoční vztah k nemovitosti a protože “co kdyby”)
Jenže. Prodávající neví, jak dlouho dané inzeráty v nabídce jsou. A neuvědomuje si, že potenciálního kupce prodejcův citový vztah k nemovitosti bohužel nezajímá. Cena tedy není pro potenciální kupce zajímavá. A tak daná nemovitost v nabídce zůstává bez povšimnutí a postupně se řadí do kategorie “ležák”.
Růst cen vs realitní ležáci
Nemovitost, která je v nabídce již dlouho, obvykle nepůsobí na potenciální kupce dobře. Tomu totiž budou vrtat hlavou myšlenky o tom, co je s nemovitostí špatně, když ji nikdo nechce. Je ale jedna výjimka, která může těmto realitním ležákům pomoci.
- Plošný růst cen zvyšuje ceny všech nemovitostí. Díky tomu se pak po (často i) letech můžou dočkat prodeje také nemovitosti, které se svou nadsazenou cenou dřív neuspěly.
- Pokud ale nemovitost prodáváte proto, abyste mohli z utržených peněz koupit nemovitost jinou, není tento způsob nejlepší taktika. V závěru totiž možná přijdete jak o peníze, tak o čas.
Jak nemovitost nacenit správně?
O tom, čím se při určování prodejní ceny řídit, si můžete přečíst například tady. Nápomocen by pak mohl být i tento článek.
Pokud vám jde spíš o rychlý a hladký prodej, než o testování realitního trhu s nejistým výsledkem, ráda vám s naceněním nemovitosti pomůžu. Ozvěte se mi, jsem tu pro vás!