Prodej nemovitosti není lehká disciplína. Aby byl proces úspěšný a šel podle vašich představ, musíte být připraveni. Vaše nemovitost i vy. Takže jak na to?
Nehrajte si s cenou
Nastavovat cenu způsobem “pokus/omyl” není nejlepší cesta. Pokud cenu nastavíte správně od samého začátku, ubyde vám spousta starostí. Najdete relevantní zájemce a vaše nemovitost nebude ležet na trhu dlouho (což v rámci důvěryhodnosti nikdy není dobré). Co cenu nemovitosti ovlivňuje? Čtěte zde.
Fakta v malíku
Pouhý základ nestačí. Mějte v hlavě (nebo na papíře) všechny důležité informace o vaší nemovitosti. Pak vás totiž žádná otázka nezaskočí a vy budete působit důvěryhodně a upřímně. Co může potenciálního zájemce zajímat?
- jaké vady nemovitost má (tady pozor)
- jaká je občanská vybavenost okolí
- jaké školy lokalita nabízí
- jaká je výše příspěvku do fondu oprav
- jaké jsou náklady na provoz nemovitosti
- jací jsou vaši sousedé…
Emoce prodávají
Fakt, který je dobré mít na paměti. Lidé totiž nehledají jen nemovitost v tom pravém slova smyslu. Hledají budoucí domov pro sebe a své nejbližší. Dejte si práci a to tolik hledané “teplo domova” jim vytvořte. Ukažte jim, jak útulná vaše nemovitost je. Jak krásně se jim v ní může bydlet. Jak příjemnou atmosféru nabízí. Právě tohle totiž dost možná vaši nemovitost odliší od té konkurenční. Více si přečtěte také v mém článku tady.
Empatie, empatie, empatie
Nalaďte se na své potenciální kupce. Poslouchejte, co říkají, vnímejte, co chtějí. Díky tomu jim pak můžete podávat přesně ty informace, po kterých touží. Co tím myslím?
- Pokud vám na prohlídku přijde elegantní dáma, a bude mluvit o tom, jak miluje pěkné výhledy z oken, pravděpodobně jí nezačnete básnit o vaší dílně (byť by byla součástí vaší nemovitosti). Ne. Povíte jí o tom, jak rádi si užíváte letní večery s přáteli na terase, ze které jde vidět až na nedaleký les.
- Pokud přijde mladá rodina se dvěma dětmi, nebudete jim povídat o okolních barech a paintballovém areálu. Spíš jim vychválíte místní školky a všechna krásná hřiště v okolí.
Cítíte to? Naladění na stejnou vlnu. Možná se zdá, že to u prodeje důležité není. Opak je ale pravdou.
Zachovejte klid
Jak už jsem psala, prodej nemovitosti je často spojen s emocemi – bohužel i s těmi vašimi. Někdy jsou ve hře rodinné záležitosti, jindy akutní potřeba financí. Ukvapené závěry, nepromyšlené kroky, podlehnutí tlaku ze strany zájemce… to vše pak může mít za následek prodej za nižší cenu nebo prodej nedokončený. Chladná hlava je to, s čím je třeba do prodeje jít. Ať už je vaše situace jakákoliv. Pokud víte, že by toto mohl být ve vašem případě problém, doporučuji obrátit se na spolehlivého realitního makléře. Tato investice se vám totiž mnohonásobně vrátí. O mýtech o prodeji přes realitní kancelář už jsem psala dříve v tomto článku.