Rádi byste prodali vaši nemovitost a přemýšlíte o ceně. Na základě čeho stanovit tržní cenu vaší nemovitosti? Jaké máte možnosti a jaká jsou případná rizika? Dnes se na ně spolu podíváme.
Znalec
- Výhody
Jedna z častých možností, kterou lidé volí, je znalecký posudek. Ten se doporučuje, pokud potřebujete posudek pro finanční úřad nebo soud. Vždy volte znalce náležitě certifikovaného. Jejich seznam najdete například na portálu provozovaném Ministerstvem spravedlnosti. V seznamu si jednoduše vyfiltrujte obor Stavebnictví a následně daný obor (ve případě rodinného domu nebo bytu by to byly Pozemní stavby – stavby obytné). - Nevýhody
Nevýhodou volby znalce je fakt, že jeho cenotvorba se odvíjí od předem daných postupů. Znalec se nezabývá samotným prodejem nemovitostí a vychází z cenových map, které ale často nejsou aktuální. Nezná aktuální situaci na realitním trhu, proto nemusí být jím daná cena vždy ta správná.
Realitní makléř
- Výhody
Nejjednodušší způsob, jak přijít k reálné a správně určené tržní ceně. Vybírejte makléře, který se pohybuje ve městě (ideálně i v lokalitě), kde se vaše nemovitost nachází. Vyberte si makléře zkušeného a nebojte se svou volbu prověřovat. - Nevýhody
Rizikem je nezkušený makléř, který se vás bude snažit ohromit nadsazenou cenou (se kterou pak budete muset jít tak jak tak postupně dolů, což na potenciální kupce nepůsobí dobře). Dalším problémem může být neznalost lokality a jejich specifik. Vždy makléře dobře vybírejte a danou cenu si porovnávejte s údaji v cenových mapách.
Cenové mapy
- Výhody
Cenové mapy jsou další z možností. Ty vyhodnocují údaje podle záznamů v Katastru nemovitostí. Placené, ale podrobné informace najdete například tady. - Nevýhody
Cenová mapa vám prozradí cenu, nedozvíte se ale, na základě čeho byla cena určena. O tržní ceně totiž rozhoduje mnoho aspektů. Jaké to jsou, si můžete přečíst v mém článku. Chybné údaje vám pak může přinést taky příliš široký výběr lokality (přičemž lokalita patří k zásadním faktorům), špatné porovnání velikosti nemovitosti (např. obytné plochy) nebo příliš dlouhý časový horizont (výrazné pohyby cen a situace na trhu v posledních měsících je toho důkazem).
Srovnávací analýza
- Výhody
Tato metoda může fungovat, pokud situaci a ceny obdobných nemovitostí sledujete a vyhodnocujete delší dobu (doporučuji v řádech několika měsíců). Je totiž důležité mít informace o tom, jak se ceny vyvíjeli v čase a zda nedocházelo k postupnému snižování ceny. - Nevýhody
Pokud budete tuto metodu používat nárazově, nespoléhala bych se na ni. V krátkodobém horizontu totiž nedokážete vyhodnotit, které nemovitosti “visí” v inzerci dlouhodobě a které jsou úspěšné. Nabídková a prodejní cena jsou totiž dvě odlišné věci. Dalším problémem mohou být domluvy kupce a prodávajícího mimo inzerci, kdy se v závěru cena nabídková a prodejní liší.
Nákladová metoda
- Výhody
Jak název vypovídá, tato metoda má základy v reálných nákladech. Spočítáte si pořizovací cenu pozemku a stavební náklady. K tomu nějaký zisk a cena je na světě. Nebo ne? - Nevýhody
Pokud jste dům dostavili a rovnou prodáváte, pak je vše v pořádku. Stejně jako každá věc, i nemovitost ale postupem času (opotřebováním) ztrácí svou hodnotu. Pokud jste dům stavěli pár desítek let zpátky, nebudou ani tehdejší stavební náklady odpovídat realitě. Náklady, které jste pak postupně do nemovitosti investovali bohužel také nebudou směrodatné (říkáme jim “utopené náklady”). Kupujícího bude totiž vždy zajímat užitná hodnota a porovnání s aktuálními cenami srovnatelných nemovitostí.
Výnosová metoda
- Výhody
Tato metoda se dá použít téměř u všech nemovitostí. Jaké výnosy tedy máme?
- výnosy z pronájmu
- výnosy z nárůstu hodnoty nemovitost v čase - Rentabilita
Pokud je váš výnos z pronájmu (roční výnosová rentabilita z pronájmu nebo-li ROI) je 5 % a více z nákladů na pořízení nemovitosti, máte štěstí. Vaše nemovitost je opravdu výhodná. Ve velkých městech (Praha, Brno) začíná být ale problém na tyto % dosáhnout.
Rovnice pro výpočet ROI:
Tržní cena = roční výnos z pronájmu ÷ ROI
- Příklad:
Čistý nájem, který díky vašemu bytu získáváte, je měsíčně 18.000 Kč (tedy 216.000 Kč/rok) Podle výnosové metody bude tedy cena vašeho bytu v maximálním rozpětí:Cenový rozptyl je opravdu velký. Proto je potřeba myslet na všechny další, velmi důležité, parametry. Jedná se o lokalitu, občanskou vybavenost, perspektiva dané lokality, kvalita a profesní schopnosti makléře. - Nevýhody
Výnosová metoda nezahrnuje do ceny nic jiného, než čísla. Používá se proto často v rámci investičních nemovitostí. Lidé ale nekupují jen na základě čísel. Občas prostě touží po své zamilované lokalitě, chtějí být blízko své rodiny nebo jim prostě učaruje “teplo domova”, které z vaší nemovitosti sálá (jak na něj si můžete přečíst tady).
Kombinace
- Výhody
Pokud zvládnete dát dohromady všechny čtyři předchozí body, můžete být na správné cestě. Největší zárukou je totiž umět si dát dohromady všechny dostupné aspekty a informace a vycházet z nich. Já k tomu samozřejmě sleduji také situaci ve světě, pohyb úrokových sazeb, kroky ČNB nebo údaje o HDP a nezaměstnanosti. To vše může výši ceny ovlivnit. Vždy si ověřte, zda váš realitní makléř bere v úvahu všechny tyto důležité hodnoty.
Aukce
- Výhody
Aukce nemovitosti patří také k oblíbeným variantám. Skvělou volbou je také pro specifické nemovitosti (které se hůře srovnávají z nedostatku “konkurence”). U aukce si určíte minimální cenu a pak už jen čekáte na nabídky od zájemců. - Nevýhody
Příprava samotné aukce už si žádá zkušenosti. Je důležité nejen načasování, ale také prezentace a propagace. To vše by měl bez problémů zvládnout kvalitní a zkušený makléř. Pokud zvolíte nezkušeného makléře, můžete naopak čekat na nabídky zbytečně.
Vysněná cena
- Výhody
Jednoduše nemovitost dáte do inzerce s cenou, po které toužíte. Slevit přece můžete vždy! - Nevýhody
Nabídková a tržní cena jsou často (jak už jsem říkala) dvě velmi rozdílné věci. Prodej nemovitosti s touto vysněnou cenovkou často vídám u prodeje, kdy klient celý proces řeší svépomocí. Pokud cenu nastavíte příliš vysoko, kupující budou vaši nemovitost přehlížet. Nabídky, které jsou zveřejněny dlouho, pak ztrácí na důvěryhodnosti. Vy budete ztrácet energii a honba za prodejem se stane velmi únavnou. Pokud potenciální zájemce navíc uvidí postupně se snižující cenu, bude přemýšlet, co je s vaší nemovitostí v nepořádku. A to není zrovna nejlepší cesta k úspěšnému prodeji.
Jak vidíte, možností je mnoho. Klíčové je vybrat tu správnou přesně pro vás, vaši nemovitost i vaši situaci. Univerzální rada není, proto pomáhám tvořit každému klientovi strategii přesně na míru. Jen tak může proběhnout celý proces hladce a se šťastným koncem v podobě úspěšně prodané nemovitosti.
Je pro vás toto téma aktuální? Ozvěte se mi, ráda se o vaši nemovitost postarám.