Ano, inves­ti­ce do nemo­vi­tos­ti je stá­le jed­na z nej­lep­ších. Je ale spous­ta fak­to­rů, kte­ré ceny nemo­vi­tos­tí ovliv­ňu­jí. Někte­ré před­po­vě­dět může­me, jiné se nao­pak před­po­klá­dat nedají.

Co vše cenu ovliv­ňu­je a jak? Dnes se spo­lu podí­vá­me na prv­ních osm faktorů.

 

Které faktory cenu nemovitostí ovlivňují?

Pokud nejste zna­lí rea­lit­ní­ho obo­ru, bude­te vývoj cen před­po­ví­dat jen stě­ží. Pokud ale hlav­ní fak­to­ry, kte­ré trh ovliv­ňu­jí, zná­te, k tomu při­ho­dí­te eko­no­mic­ké smýš­le­ní a klí­čo­vá data (napří­klad ta od Čes­ké­ho sta­tis­tic­ké­ho úřa­du nebo ČNB), může­te pokles či nao­pak zvý­še­ní cen odhadovat.

O jaké fak­to­ry se jedná?

  • vnitř­ní (stav nemo­vi­tos­ti, loka­li­ta, dis­po­zi­ce atd.)
  • vněj­ší (vývoj HDP, poptáv­ka atd.– někte­ré před­po­vě­dět lze, jiné ne)

Dnes se zamě­ří­me na fak­to­ry vněj­ší. Na ty, kte­ré před­po­ví­dat jdou.

Faktory, které můžeme předpovědět

1. Hospodářský vývoj země

Hos­po­dář­ská výkon­nost země je jed­ním z jas­ných fak­to­rů, kte­ré vývoj cen ovliv­ňu­jí. Pokud lidé vydě­lá­va­jí víc, HDP ros­te a rea­lit­ní trh oží­vá – poptáv­ka ros­te. V opač­ném pří­pa­dě pak nao­pak klesá.

  • Vyš­ší poptáv­ka vytvá­ří tlak na ceny a ty rostou. 
  • V opač­ném pří­pa­dě, kdy lidé vydě­lá­va­jí méně, poptáv­ka kle­sá a s ní kle­sa­jí i ceny realit.
  • Pokud HDP kle­sá, zvy­šu­je se čas­to také počet lidí, kte­ří nemo­vi­tost s hypo­té­kou chtě­jí pro­dat. To opět zvy­šu­je nabíd­ku, což má v kom­bi­na­ci s kle­sa­jí­cí poptáv­kou vliv na ceny.

 

2. Úrokové sazby a ceny nemovitostí

Dal­ší ze zásad­ních faktorů.

  • Níz­ké úro­ko­vé saz­by láka­jí lidi ke sjed­ná­ní hypo­té­ky a vět­ší chu­ti inves­to­vat. Poptáv­ka roste.
  • Vyš­ší úro­ko­vé saz­by nao­pak zájem o hypo­té­ku a inves­ti­ce ochla­zu­jí. Tou­to akti­vi­tou se ČNB sna­ží zabrá­nit pře­hřá­tí ekonomiky.

co ovlivňuje cenu nemovitostí šárka sabová realitní makléř

3. Poptávka a její akumulace

Odklá­dá­ní a řeše­ní reál­ných byto­vých potřeb způ­so­bu­je aku­mu­la­ci poptáv­ky. To se děje čas­to po ukon­če­ní hos­po­dář­ské rece­se. Jak to vypadá?

  • V době eko­no­mic­ké­ho osla­be­ní se lidé bojí vzít hypo­té­ku, z jas­ných důvo­dů mají oba­vy, že při­jdou o prá­ci a nebu­dou schop­ni hypo­té­ku splá­cet. Zůstá­va­jí tedy radě­ji v men­ším (byť nevy­ho­vu­jí­cím) bytě.
  • Násled­ně se eko­no­mi­ka oži­ví. Prá­ce je dosta­tek, výpla­ty stou­pa­jí a lidé díky jis­to­tě zatou­ží po vět­ším a vhod­něj­ším byd­le­ní. Poptáv­ka po nemo­vi­tos­tech stoupá.

4. Vývoj populace

Vel­ký nárůst poptá­vek také při­chá­zí v době, kdy popu­lač­ně sil­né roč­ní­ky (z obdo­bí tzv. baby boo­mu) začnou zaklá­dat rodiny.

  • Tato situ­a­ce se děla s gene­ra­cí dětí naro­ze­ných v 70. letech. S jejich pří­cho­dem na rea­lit­ní trh poptáv­ka po nemo­vi­tos­tech prud­ce stoupla.
  • Aktu­ál­ně se nic obdob­né­ho (dle Čes­ké­ho sta­tis­tic­ké­ho úřa­du) neo­če­ká­vá.

5. Turistický ruch


Dal­ší fak­tor, kte­rý nárůst/pokles cen ovliv­ňu­je. Krát­ko­do­bé pro­ná­jmy jsou totiž čas­to pro maji­te­le nemo­vi­tos­tí lukra­tiv­něj­ší než ty dlouhodobé. 

  • Turis­tic­ky zají­ma­vá měs­ta láka­jí inves­to­ry i ty, kte­ří pře­mýš­lí o nemo­vi­tos­tech pro krát­ko­do­bé pro­ná­jmy. Obo­jí tla­čí pro­dej­ní ceny vzhůru.
  • Nej­za­jí­ma­věj­ším měs­tem u nás stá­le zůstá­vá Pra­ha, v závě­su pak Čes­ký Krumlov.
  • Vel­ký podíl má na tom­to vývo­ji samo­zřej­mě plat­for­my typu Airbnb. Pra­ha už ale při­stou­pi­la k regu­la­cím, kte­ré by měly situ­a­ci dostat pod kontrolu.

 

6. Stěhování

Migra­ce oby­va­tel také vývoj cen znač­ně ovliv­ňu­je. V regi­o­nech, kam se lidé stě­hu­jí, je pak při­ro­ze­ně vyš­ší tlak na ceny nemo­vi­tos­tí, než v regi­o­nech, odkud se lidé stě­hu­jí. Vyš­ší je i zájem o nájem­ní byd­le­ní, což při­ta­hu­je investory.

Jak jsme na tom u nás?

  • Nej­vyš­ší nárůst opět zazna­me­ná­vá Pra­ha. Dal­ší jsou okre­sy v kra­ji Stře­do­čes­kém, Plzeň­ském a Jihomoravském.

 

Důvo­dy?

  • Zejmé­na lep­ší pra­cov­ní pří­le­ži­tos­ti, mož­nos­ti stu­dia, vol­no­ča­so­vých akti­vit a zába­vy, stej­ně jako život­ní pro­stře­dí nebo život­ní úroveň.

Migra­ce je jed­ním z nej­spo­leh­li­věj­ších uka­za­te­lů vývo­je cen.

7. Úrokové sazby vkladů

Níz­ké úro­ko­vé saz­by vkla­dů a lev­né hypo­té­ky (a s nimi spo­je­ný efekt finanč­ní páky) láka­jí k inves­ti­ci do nemo­vi­tos­ti, pozem­ků i bytů k pro­nájmu. V opač­ném pří­pa­dě – s ros­tou­cí­mi úro­ky z vkla­dů pak chuť k inves­ti­cím klesá.

co ovlivňuje cenu nemovitostí šárka sabová realitní makléř


8. Vliv a regulace ČNB

 

  • V dobách hos­po­dář­ské kri­ze se cen­t­rál­ní ban­ky sna­ží oži­vit eko­no­mi­ku zvy­šo­vá­ním peněž­ních zásob. To s sebou ale nese rizi­ko zne­hod­no­co­vá­ní měny — infla­ce. (Nejen) inves­to­ři se pro­to sna­ží ochrá­nit své pení­ze inves­ti­cí do nemo­vi­tos­ti, což ceny nemo­vi­tos­tí (stej­ně jako infla­ce) tla­čí vzhůru.

  • Dal­ším fak­to­rem jsou devi­zo­vé inter­ven­ce ČNB. Osla­be­ní koru­ny vyho­vu­je cizin­cům, pro kte­ré je pak nákup nemo­vi­tos­tí v ČR pří­jem­něj­ší. Zvý­še­ná poptáv­ka pak opět vede k vyš­ším cenám. 

  • Loni na pod­zim zase ČNB komerč­ním ban­kám dopo­ru­či­la (což jinak řeče­no zna­me­ná při­ká­za­la), aby zadlu­že­nost žada­te­lů o úvěr nepře­kro­či­la deví­ti­ná­so­bek jejich čis­té­ho roč­ní­ho pří­jmu. Měsíč­ní splát­ka pak pod­le jejich dopo­ru­če­ní nemě­la pře­kro­čit 45 % jejich čis­té­ho měsíč­ní­ho pří­jmu. A ban­ky toto dopo­ru­če­ní respektují. 

To vše vede k pohy­bu v cenách nemovitostí.

 

9. Výstavba bytů

 

Pokud se poptáv­ka zvy­šu­je, zatím­co nabíd­ka není dosta­teč­ná, ceny jdou logic­ky nahoru.

  • Pro­blém nedo­sta­teč­né výstav­by je vel­mi aktu­ál­ní a perou se s ním (nejen) vět­ší města.
  • Důvo­dem je čas­to vel­mi zdlou­ha­vé čeká­ní na sta­veb­ní povolení. 
  • Tato pro­ble­ma­ti­ka má aktu­ál­ně vel­ký vliv na ceny a dá se před­po­klá­dat, že rea­lit­ní­mu trhu se v tom­to smě­ru jen tak neuleví. 


Jak vidí­te, fak­to­rů, kte­ré cenu ovliv­ňu­jí, je mno­ho. A na ty dal­ší se spo­lu podí­vá­me příště.

Máte jaký­ko­liv dotaz ohled­ně náku­pu nemo­vi­tos­ti? Ozvě­te se mi. Ráda vám své zku­še­nos­ti nabíd­nu při konzultaci.