Přijde vám prodej nemovitosti v aukci zvláštní? Naopak. Není třeba mít strach. Prodej nemovitosti v aukci nabírá právem na oblibě. Proč a jak tento způsob prodeje využít na maximum?
Co to aukce je a jaký je průběh
Aukce nemovitosti je transparentní a spravedlivý způsob prodeje v případech, kdy se očekává zájem více zájemců.
Výhody aukce pro prodávající
V prvé řadě je dobré říct, že aukce má pro prodávajícího řadu výhod. Jaké to jsou?
- Prodávající má vždy plnou jistotu, že jeho nemovitost bude prodána zájemci, který nabídne nejlepší nabídku.
- Nejlepší nabídka nemusí vždy znamenat nabídku nejvyšší ceny. Jedná se o celkové sladění podmínek, které zájemce o koupi nemovitosti nabídne. Kromě ceny se tak může jednat o platební podmínky, nabízené termíny realizace, způsob předání nemovitosti a další nabídky ze strany zájemce.
- O tom, která nabídka je nejlepší, rozhoduje výhradně prodávající. Pokud s nabídkami spokojeni nebudete, můžete je tedy všechny odmítnout.
Výhody aukce pro kupující
Aukce má také řadu výhody pro kupující. Patří mezi ně:
- Zajištění rovných podmínek při nákupu nemovitosti v případě, že se sejde více zájemců.
- Nemovitost můžete koupit za vámi nabídnutou kupní cenu a také za podmínek, které sami navrhnete. Pokud nabídka jiného zájemce nebude pro prodávajícího zajímavější, nemovitost je vaše.
- U aukce nerozhoduje, který zájemce přijde na prohlídku nemovitosti první, ale kvalita jeho nabídky z pohledu prodávajícího a jeho priorit.
- Pokud se sejde více zájemců, nejsou do koupi konkurencí tlačeni k okamžitému rozhodnutí, ale jsou vyzváni k podání nabídek do stanoveného termínu. To jim poskytuje dost času na zralé kupní rozhodnutí (což je u tak emotivní transakce, jakou nákup nemovitosti beze sporu je, více než žádoucí).
Možnost koupit nemovitost tedy dostává každý, pravidla jsou jasná a spravedlivá.
Aukce vs klasický prodej
Výhody aukce jsou jasné:
- transparentnost
- rychlost
- vyšší výnos
- komfort pro obě strany
- přehlednost
Zejména u atraktivních nemovitostí je aukce skvělá možnost, jak zvýšit cenu o 5 – 20 %, někdy ale i výrazně více.
Jak to vlastně funguje a jaký je průběh?
Aukce se skládá z těchto bodů:
- odhad tržní ceny na základě důkladné analýzy
- stanovení inzerované (nikoliv podhodnocené) ceny
- inzerce a placená reklama na sociálních sítích
- prohlídky nemovitosti
- samotná aukce
- rozhodnutí prodávajícího
- smluvní dokumentace a prodej
Jedná se o systém prodeje nemovitosti, který je pro obě strany zcela přehledný. Průběh pro zájemce o koupi je pak následující:
- Pokud chcete nemovitost koupit, podáte svoji závaznou nabídku ve stanoveném termínu.
- Obsah podaných nabídek se považuje za přísně důvěrný a nesděluje se až do uzávěrky ani samotnému prodávajícímu.
- Prodávající si po uzávěrce všechny podané nabídky pečlivě prostuduje, vyhodnotí a rozhodne.
- Pokud si prodávající vybere vaši nabídku, uzavřeme spolu dohodu o rezervaci nemovitosti.
- Následně bude nezbytné uhradit rezervační poplatek – ten bude první částí kupní ceny.
- Ihned poté začneme společně pracovat na přípravě kupní smlouvy a následném převodu nemovitosti.
O tom, co pro vás v rámci aukce udělám já už jsem psala v tomto článku.
Co je pro úspěšnou aukci důležité ze strany prodávajícího
- základem je kvalitní příprava aukce
- jasně daná pravidla a jejich dodržování
- dokonalý marketing
- perfektní načasování všech aktivit
Svépomocí? Raději ne
Možná se to na první pohled nemusí zdát, ale u aukce je velmi důležité to, aby vše plynulo včas a ve správném sledu, aby prodej neskončil fiaskem.Vždy se obraťte na prověřeného makléře nebo kvalitní realitní kancelář. U obojího dbejte na předchozí zkušenosti s tímto typem prodeje.
Co je při aukci důležité?
Marketing
Marketing je další velmi důležitou položkou na seznamu. Pokud chcete, aby byla aukce úspěšná, bez kvalitní prezentace si už v dnešní době neškrtnete.Na co vše je důležité myslet a co vaší nemovitosti zajistí body navíc?
- homestaging
- profesionální fotografie
- 3D vizualizace či virtuální prohlídka
- videoprohlídka
- správně napsaný inzerát
- inzerce na pečlivě vybraných místech napříč všemi kanály
- atd…
Výběr zájemců
První zájemce nemusí být vždy ten pravý a stejně tak nejvyšší nabídka nemusí být ta nejlepší.
Při aukci vemte ohled na více kritérií, jako třeba:
- rychlost a způsob platby
- termín předání
- podmínky
Závěrečný výběr kupujícího je samozřejmě na vás
, nebojte se ale nechat si od zkušeného realitního makléře poradit.
Převod nemovitosti
Jak už jsem zmiňovala, buďte na všechno připraveni. Co je dobré mít ujasněno?
- výše rezervační zálohy
- termín podpisu rezervační smlouvy
- jaký bude postih, pokud si nájemce nabídku rozmyslí
- zda má kupní smlouva (i další smlouvy) všechny náležitosti atd.
Chcete prodat nemovitost a prodej pomocí aukce vás zaujal? Ráda se vaší nemovitosti ujmu, aukci pro vás od A do Z zorganizuji a celý proces přivedu úspěšně až do konce. Stačí se ozvat!