Jasně. O úspěchu prodeje a výši prodejní ceny rozhoduje spousta faktorů. Lokalita, rozloha, dispozice… ale nezapomínejte ani na to další.
Prostor okolo domu. Právě ten může být třešničkou na dortu. Nebo je to naopak?
Velká zahrada – chtít či nechtít?
Možná si říkáte, co je to za otázku. Pravda je taková, že velká zahrada může být výhodou stejně tak, jako nevýhodou.
- Pro jednoho obrovský benefit. Prostor pro další stavbu, grilovací koutek nebo dětské hřiště. Relaxační prostor plný zeleně.
- Pro druhého koule na noze. Práce navíc. Spousta času stráveného sekáním trávy a údržbou.
Jaká je tedy správná odpověď? Ta je samozřejmě subjektivní. V některých případech může být výhodné pozemek rozdělit a část prodat zvlášť. Pokud pozemek dělit nechcete, žádný problém. Tak jak tak, na zahradu je třeba myslet jako na další důležitý prodejní faktor.
Vzhled prodává
Opět jsme u toho. Pokud potenciální kupce vstoupí na váš pozemek a ocitne se v neudržované džungli, která nemá žádný řád, je dost možné, že zahradu jako velkou výhodu vnímat nebude.
- Vždy chcete vzbudit útulný dojem. U zahrady platí to stejné. Před prodejem doporučuji investovat do profesionální péče a údržby.
- Posekejte trávník, nechte odstranit plevel (ze záhonů i z dlaždic) i mrtvé rostliny, nechte prořezat stromy. Pokud je na to vhodné období, zasaďte vzrostlejší květiny.
Zahrada, na které si potenciální kupce umí představit život se svou rodinou. To je před prodejem váš cíl.
TIP: Chcete více tipů, jak nepřijít o kupce? Ćtěte v tomto článku.
Každý touží po svém “výběhu”
V dnešní době, kdy moderní zástavby ukusují zelené plochy ve velkém, je vlastní (funkční) venkovní prostor dalším bonusem. Co vše může nabízet?
- prostor s grilem
- pergolu nebo posezení pro rodinné a přátelské sešlosti
- zátiší s lavičkou na čtení
- dětský koutek
- úschovný prostor na nářadí
… to vše může opět přidat na ceně. Zkuste se zamyslet nad prostorem, inspirujte se na Pinterestu nebo Instagramu. I s malým prostorem jde čarovat!
Investujte do prezentace
Doporučuji investovat nejen do kvalitní prezentace interiéru, ale také exteriéru. Důležité je také říct, že každý prodej má svůj čas. Chápu, že klient může na prodej spěchat. Je dobré dívat se ale na věc ze širšího úhlu.
- Na jaře a v létě kvetoucí a svěže zelená zahrada na fotkách nádherně vynikne. Koho by nelákalo posedět si venku s šálkem dobré kávy?
- V zimě bohužel plný potenciál zahrady nevynikne tak, jako v teplých obdobích. Přidávat do prezentace nemovitosti v zimním období letní fotky není vhodné. Vaše nemovitost pak může působit dojmem “ležáka”, který je na trhu už od léta.
Správně načasovaný prodej a zahrada v plném rozpuku. I to je další cesta k úspěšnému prodeji.
Tajné heslo: snadná údržba
Pamatujete si na tu tetu, která měla na zahradě tisíce druhů rozličných rostlin a květin, nad kterými všichni vzdychali, ale starat by se o tu kvetoucí nádheru nikdo nechtěl? Snad každý takovou tetu měl.
Trvalky, minimalistická krása a snadná údržba. To je to, na co pravděpodobně nalákáte úplně každého.
- Záplava různých druhů květin, keřů a složitého zahradního designu může naopak svou složitostí údržby odradit.
- Pokud máte zahradu vybavenou automatickým zavlažovacím systémem nebo zahradním osvětlením, nezapomeňte to v inzerátu zmínit.
Méně je více, myslete na to.
Soukromí má velkou hodnotu
Klid, bezpečí a soukromí jsou pocity, které máme přirozeně rádi. Je příjemné vědět, že se na svém pozemku můžete uvolnit, a neřešit nahlížející sousedy. Pokud si tyto pocity potenciální kupující udrží i ve vaší zahradě, jste k úspěšnému prodeji zase o kus blíž.
Čím si můžete pomoci?
- udržovaný živý plot
- zelené stěny (ideálně nízkoúdržbové)
- esteticky vypadající plot (před prodejem doporučuji čerstvě natřít)
Pokud na vaší zahradě tyto prvky chybí, popřemýšlejte, zda by nešli dodělat předtím, než budete dům k prodeji nabízet.
Jak vidíte, zahrada může vaší nemovitosti přidat mnoho plusových bodů. Chce to ale zahradu dobře udržovat a přemýšlet nad ní spíš jako o další části domova, než jako o kusu zeleně za domem. Chcete prodat nemovitost co nejlépe? Ať už se zahradou nebo bez, ráda se toho ujmu. Klidně se mi ozvěte. Úspěch mých klientů je to, co mě každý den pohání. Budete další?