Nabízíte dům nebo byt na prodej. Potenciální zájemce přijde na prohlídku a okamžitě ho zaujme interiér.
Líbí se mu barvy, zaujme ho, jak vše ladí. Prodej domu s nábytkem může být v závěru výhodný pro obě strany.
Co je ale ještě dobré před prodejem zvážit?
Kdy dává smysl prodávat nemovitost s nábytkem?
Nábytek vytváří atmosféru a první dojem. Je váš interiér sladěný, moderní a nábytek je kvalitní? Pak může být velkým lákadlem. Kupující si totiž snadno představí, že právě tohle bude jeho budoucí “doma”. Proč to může být skvělé?
- Kupující hledá pohodlí a rychlost
Zaneprázdnění lidé, lidé kupující byt na investici nebo kupci v časovém presu vždy ocení možnost nastěhovat se hned. Ušetří si tak čas, starosti i výdaje spojené s výběrem a nakupováním.
- Vám odpadá stěhovací stres
Není potřeba řešit převoz nábytku a vybavení, prodej nebo jeho uskladňování v mezičase.
Kdy raději prodávat nemovitost bez nábytku
Jsou ale případy, kdy je lepší prodávat nemovitost bez vybavení. O jaké případy se jedná?
- Víte, že kupující si chce prostor vybavit podle sebe (několikrát to při prohlídce zmínil).
- Nábytek už je těžkopádný, staršího data nebo jednoduše neodpovídající dnešním trendům.
- Interiér není sladěný a vy chcete nemovitost profesionálně nafotit (čistý a neutrální interiér funguje při prodeji lépe).
Prodej nemovitosti s nábytkem: jak na to
Pokud vám vyšlo, že chcete nemovitost prodávat vybavenou, je dobré věnovat před prodejem pozornost několika důležitým věcem.
Rozhodněte se, co zůstane
Rozdělte věci na:
- volně stojící nábytek, který můžete nabídnout také zvlášť,
- vestavěné vybavení, které zůstává automaticky.
Všechno si přehledně sepište na papír – tento seznam vám pak může pomoci při vyjednávání o ceně i při podpisu smlouvy.
“Pěkně zařízená nemovitost se často prodává lépe. Když je interiér sladěný a nábytek se harmonicky doplňuje, ale nepřebíjí, kupující se snáž bude cítit jako doma“.
Připravte se na focení a prohlídky
Světlo, čistota a vkusné uspořádání, to je oč tu běží.
Někdy stačí pár drobných úprav a nemovitost může působit úplně jinak.
TIP: Zkuste si přečíst také můj článek o 7 low cost tipech pro home staging při prodeji svépomocí.
Mluvte o nábytku až ve správný moment
O nábytku se vyplatí jednat až poté, co uvidíte ze strany kupujícího opravdový zájem. Pokud se budete naopak snažit prodat nábytek k nemovitosti za každou cenu, můžete kupujícího odradit.
Stanovte si odpovídající, ale realistickou cenu
Líbit se vám to asi nebude, ale běžný použitý nábytek se bohužel vždy prodává za relativní zlomek původní ceny. Zkuste si projít prodejní weby jako Bazoš, Sbazar nebo Marketplace a podívejte se, jaké jsou vaše reálné možnosti.
Nezapomeňte na právní stránku věci
Vše musí být také správně uvedeno v rezervační i kupní smlouvě. Vždy přesně uveďte popis toho:
- co je součástí kupní ceny,
- co se prodává zvlášť.
Ústní domluva není dobrý nápad, tento bod doporučuji opravdu nepodcenit. Předejdete tím potenciálním konfliktům, které mohou celý prodejní proces nepříjemně prodloužit.
Ověřené tipy z realitní praxe
Není to samozřejmě vždy pravidlem, obecně se ale při prodeji nemovitostí setkávám s těmito opakujícími se situacemi.
- Lidé, kteří kupují byt za účelem investice a dalšího příjmu, plně vybavený byt většinou ocení. Mohou ho totiž bez časové prodlevy a dalších starostí začít pronajímat.
- Mladé páry často ocení, že díky vybavenosti bytu nemusí vynakládat ze startu další investice do vybavení.
- Rodiny, které si kupují nemovitost pro sebe, zase často dají přednost volnému prostoru, kde si své “doma” mohou dotvořit přesně podle svých chutí.
Na začátku prodeje je vždy dobré ujasnit si cílovou skupinu. Pokud si nejste jistí, co bude nejlepší volba, vždy můžete do inzerátu uvést, že „byt je v nabídce včetně vybavení nebo bez něj“. Být flexibilní se při prodeji vždy vyplatí.
Chystáte se prodávat nemovitost a nejste si jisti, jak dilema s vybavením rozlousknout?
Klidně se mi ozvěte. Pomůžu vám připravit nemovitost na prodej tak, aby zaujala, a vy jste získali z prodeje co nejlepší cenu.