Tato otázka vrtá pravidelně hlavou oběma stranám a často bývá předmětem sporů. Takže jak to tedy je – které opravy bytu hradí majitel? A které opravy hradí nájemce?
Povinnosti nájemce
- V případě běžných oprav bytu a jeho údržby je zodpovědnost na straně nájemce.
- K drobným opravám patří například opravy vypínačů, klik, žaluzií, zásuvek nebo zvonků, výměny žárovek, jističů nebo opravy podlahových krytin.
- Do běžné údržby se pak řadí třeba čištění zanesených odpadů nebo podlah, tepování koberců nebo výmalba (pokud jste se s pronajímatelem na začátku nájemní smlouvy nedohodli jinak).
- Mezi povinnosti nájemce patří taky nutnost zajišťovat výměny uzavíracích ventilů u rozvodu plynu (neplatí pro hlavní uzávěr), výměny či opravy uzavíracích armatur na rozvodech vody (opět neplatí pro hlavní uzávěr), opravy bytových měřidel na vytápění a hlásiče požárů, opravy vodoměrů či výměny sifonů.
A co náklady?
Za drobné náklady se považují opravy nepřesahující částku 1 000 Kč. Pokud už ovšem součet nákladů na drobné opravy (v kalendářním roce) převyšuje částku rovnající se 100 Kč/m2 podlahové plochy bytu, další opravy (v daném kalendářním roce) už se za drobné nepovažují a jejich úhradu provede pronajímatel. Pokud naopak za vznik poškození/vady zodpovídá nájemce, hradí tyto opravy na své náklady on.
Povinnosti pronajímatele
- Pronajímatel je vždy povinen udržovat byt ve stavu, který umožňuje pohodlné bydlení. Pokud nájemce nahlásí větší závadu, je pronajímatel povinen včas zařídit opravu. V zájmu nájemce je pak zajistit svou přítomností přístup do bytu tak, aby oprava mohla proběhnout včas a ke spokojenosti obou stran.
- Pokud se tak nestane (nebo se pronajímatel a nájemce dohodnou), může závadu odstranit nájemce sám, přičemž mu pronajímatel náklady uhradí (nebo odečte z nájmu).
- Pokud k domluvě nedojde, závada přetrvává a způsobuje nájemci výrazný diskomfort, má nájemce plné právo požadovat slevu z nájmu.
Pokud je vztah pronajímatele s nájemcem bezproblémový, spoustu věcí dokážete navzájem vykomunikovat. Raději jen dodávám, že veškeré problémy a závady je vhodné komunikovat včas. Dlouhou dobu přehlížený problém může vyústit v mnohem větší. Myslete na to, ať už jste pronajímatel, nebo nájemce. Šťastné pronajímání a bydlení!