Období podávání daňového přiznání je tady. Netýká se jen daně z příjmu, týká se i vaší nemovitosti. Lámete si hlavu s tím, jestli se tato povinnost týká i vás? Tak se na to pojďme spolu podívat…
Koho se daň týká?
Daňové přiznání z věcí nemovitých se týká každého, kdo se v roce 2023 stal vlastníkem nemovitosti. Týká se i těch, kteří na své nemovitosti dělali zásadní úpravy. Těmi se myslí např. dostavba, změna velikosti pozemku, užitné plochy nebo přistavení dalšího patra. Daňové přiznání podává ten, kdo je k 1. 1. daného roku majitelem dané nemovitosti. Pokud je majitel nemovitosti či pozemku neznámý, daň za něj platí aktivní užívající.
Jaké jsou legislativní změny?
Nově budou muset podávat daňové přiznání také majitelé stavebních pozemků, garáží nebo uživatelé nemovitosti ve vlastnictví státu. Podrobnější informace najdete v tomto článku.
Do kdy je třeba daňové přiznání podat?
Termín pro samotné podání daňového přiznání je do konce ledna, tedy do 31. 1. 2024. Platbu pak musíte odeslat do konce května. Pokud vypočtená daň přesáhne částku 5.000 Kč, můžete si její platbu rozložit do dvou stejných splátek, a to v květnu a v listopadu.
Jakým způsobem se přiznání podává?
Způsobů je několik a jejich volba je jen na vás:
- Papírový formulář
Formulář vyplníte a poštou odešlete příslušnému úřadu. - Elektronicky
Tento způsob je nejrychlejší a nejpohodlnější. Daňové přiznání jednoduše odešlete přes datovou schránku na portále Daňové správy. - Bez ověření identity
Pokud nevlastníte datovou schránku ani elektronický podpis, můžete přiznání vyplnit na portále, vytisknout a odeslat opět poštou.
Jak jej zaplatit?
Po podání daňového přiznání vám Finanční úřad zašle platební pokyny. Forma se odvíjí od vámi zvoleného způsobu korespondence – tedy e‑mailem, poštovní složenkou nebo datovou schránkou.
Kam se toto daňové přiznání podává?
Daňové přiznání z věcí nemovitých posíláte na příslušný Finanční úřad, pod který dle adresy a kraje vaše nemovitost spadá. Pokud vlastníte více nemovitostí ve více krajích, je nutné podat každé přiznání zvlášť.
Jak často se daňové přiznání z věcí nemovitých podává?
Toto přiznání podáváte jen jednou. V následujících letech už vám bude Finanční úřad posílat složenku i pokyny k platbě automaticky. Opětovné podání přiznání je nutné právě pouze v případě výrazných stavebních změn. V případě, že dojde k úpravě výše daně, finanční úřad tyto změny také automaticky ve výpočtu zohlední.
Co když už naopak nemovitost nemám?
Pokud už naopak vlastníkem z jakéhokoliv důvodu nejste, měli byste se od této daně odhlásit nebo podat dílčí daňové přiznání, ve kterém tuto skutečnost (spolu s důvodem pozbytí nemovitosti) uvedete.
Formulář k samotnému odhlášení není, proto stačí tuto informaci oznámit příslušnému Finančnímu úřadu písemnou formou. Více vám povím v tomto článku.
Nevíte si rady?
- Formulář pro vyplnění daňového přiznání z věcí nemovitých najde ZDE.
- Odpovědi na nejčastější dotazy potom v tomto článku.
Pokud si s podáním daňového přiznání z věcí nemovitých nevíte rady, mám pro vás dobrou zprávu. Vzhledem ke změnám, které letos na účinnosti, zřídila Finanční správa pro vlastníky nemovitostí speciální linku, na které vám pracovníci s vyplněním přiznání pomohou.