Možná patříte k těm, kteří v loňském roce prodali nebo darovali svou nemovitost. K oboum situacím se váží i jisté povinnosti, které závisí na okolnostech darování či prodeje, které se budou týkat vás?
Změnu stavu ohlaste
Nejen nákup, ale i prodej nebo darování nemovitosti je nutné ohlásit příslušnému Finančnímu úřadu. Termín je stejný, jako pro podání daňového přiznání z věcí nemovitých, tedy do 31. 1. 2024.
Pokud byste změnu stavu do tohoto termínu neohlásili, hrozí vám kromě další zbytečné složenky k proplacení také sankce za neoznámení včas. Je tedy lepší na tuto věc myslet.
Jak na odhlášení
Žádný oficiální odhlašovací formulář v současné době není. Stačí vám tedy oznámení odeslat na příslušný Finanční úřad v ručně psané nebo elektronické podobě. I tady platí, že volíte ten Finanční úřad, pod který vaše bývalá nemovitost svou adresou/krajem spadá.
Pokud nebudete volit doručení datovou schránkou, doporučuji odeslat dopis doporučeně.
Jak oznámení napsat?
Použít můžete například tento vzor:
Věc: Odhlášení daně z nemovitostí
Vážení,
oznamuji vám, že jsem dne …… prodal svou nemovitost …… (definici nemovitosti opište z kupní smlouvy).
Tímto se odhlašuji z daně z nemovitostí.
jméno příjmení
trvale bytem……
datum a podpis
Vlastníte více nemovitostí?
Pokud jste darovali nebo prodali jen jednu z nemovitostí, týkat se vás bude – kromě nezbytného oznámení této skutečnosti – i podání daňového přiznání z věcí nemovitých. Jedná se totiž o změnu stavu, která ovlivňuje výši daně.
Vaše možnosti budou následující:
- podáte řádné daňové přiznání, přičemž v něm uvedete pouze nemovitost(i), jejichž jste stále vlastníkem,
- podáte dílčí daňové přiznání a ve formuláři vyplníte údaje prodané/darované nemovitosti. V poli pro popis změn pak uveďte prodanou nemovitost.
Teprve se na prodej nemovitosti chystáte? Jsem tu a ráda se o prodej i všechny právní povinnosti postarám místo vás. Ozvěte se mi, domluvíme si schůzku a ráda odpovím na všechny vaše dotazy. Těším se na naši spolupráci!