Nebaví nás to nikoho a přesto se tomu nevyhneme. O co se jedná? No ano. Stejně jako každý rok, i letos přichází období daňových přiznání.
A kromě daně z příjmu se jedná také o daň z věcí nemovitých. Týká se i vás?
Daň z věcí nemovitých – kdo se jí nevyhne?
Tak se na to pojďme podívat:
- Stali jste se v roce 2024 vlastníkem nemovitosti?
- Dělali jste na své stávající nemovitosti zásadní úpravy, jakými je dostavba, změna užitné plochy nebo přístavba dalšího patra?
Pak se vás daň z věcí nemovitých týkat bude a je třeba podat daňové přiznání.
Pokud se jedná o nemovitost nebo pozemek, jehož majitel není znám, ale aktivním uživatelem jste vy, platíte daň taktéž.
Na co si dát pozor?
Daňové přiznání už od loňska musí podávat také majitelé garáží, stavebních pozemků nebo uživatelé nemovitostí, které vlastní stát. Více informací si přečtěte v tomto článku.
V jakém termínu daňové přiznání podat?
Nezapomeňte si v diáři zakroužkovat datum, do kdy musíte daňové přiznání podat.
- Přiznání podejte nejpozději do konce ledna, tedy do 31. 1. 2025.
- Platbu zašlete do konce května.
S včasným podáním se moji klienti stresovat nemusí. Pravidelně jim toto datum s předstihem připomínám.
A co splátky?
Pokud bude vypočtená daň přesahovat částku 5.000 Kč, je možné si platbu rozdělit do dvou stejných splátek. Platba pak proběhne v květnu a v listopadu.
Jak daňové přiznání podat?
Způsob podání daňového přiznání není nařízen, vybrat si můžete z těchto variant:
- Papírová forma
Papírový formulář ručně vyplníte a odešlete poštou (ideálně doporučeně) příslušnému úřadu.
- Elektronická verze
Elektronické podání je rychlé a jednoduché. Daňové přiznání pošlete přes datovou schránku na portále Daňové správy.
- Elektronicky přes portál finanční správy
Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí doporučuji vyplnit elektronicky prostřednictvím aplikace na internetových stránkách www.mojedane.cz v sekci Elektronická podání pro Finanční správu – Elektronické formuláře – Daň z nemovitých věcí.
- Bez ověření identity
Pokud nemáte vyřízenou datovou schránku ani elektronický podpis, přiznání můžete opět vyplnit na portále. Následně jej ale musíte vytisknout a odeslat poštou.
Kam daňové přiznání odeslat?
Vyplněné daňové přiznání vždy posíláte na příslušný Finanční úřad.
Podle čeho vybrat?
- Volte ten, pod který dle adresy a také kraje vaše nemovitost spadá.
- Pokud máte nemovitostí více a v rozdílných krajích, je nezbytné podat každé přiznání zvlášť.
Jak zaplatit?
Poté co daňové přiznání odevzdáte, zašle vám Finanční úřad platební pokyny.
Forma se odvíjí od vámi zvoleného způsobu podání:
- E‑mailem,
- poštovní složenkou,
- datovou schránkou.
Jak často musím daňové přiznání z věcí nemovitých podávat?
Nemusíte se obávat. Toto daňové přiznání podáváte pouze jednou.
V dalších letech už vám bude Finanční úřad posílat složenky a pokyny k platbě automaticky.
- Jak už jsem ale psala, výjimky existují – například výrazné stavební změny a rozšíření.
- Pokud pak dojde k úpravě výše vaší platby (daně), FÚ tyto změny ve výpočtu zohlední.
Nemovitost jsme prodali – co teď?
Pokud jste nemovitost prodali nebo darovali, jsou před vámi dvě možnosti:
- Odhlášení se od daně,
- podání dílčího daňového přiznání (pokud jste stále vlastníkem jiných nemovitostí).
Pro tyto účely neexistuje žádný konkrétní formulář. Oznámení se provádí písemnou formou. Více o této situaci si přečtěte v mém posledním článku.
Kde hledat informace?
Pokud je pro vás daňové přiznání španělská vesnice (a věřte mi, nejste sami), zkuste tyto odkazy:
- Formulář pro vyplnění daňového přiznání z věcí nemovitých najde ZDE.
Odpovědi na nejčastější dotazy ohledně daňového přiznání z věcí nemovitých potom v tomto článku.