Prodáváte byt nebo dům a slyšeli jste, že rekonstrukce před prodejem razantně zvýší cenu? Od svých klientů slyším tuto domněnku celkem často. Pravda ale závisí na několika faktorech. Ne vždy se vám investice do rekonstrukce v podobě vyšší ceny vrátí, naopak.
Jak se tedy k rekonstrukci před prodejem nemovitosti postavit?
Kdy rekonstrukci před prodejem nedělat?
1. Příliš velká investice
Pokud by měly opravy spolknout hodně peněz, většinou se vám nevyplatí. Je totiž dost pravděpodobné, že si nový majitel bude chtít nemovitost přizpůsobit svým potřebám. Vy tak budete zbytečně investovat statisíce do něčeho, co on nemusí ocenit. Vyšší cenu nemovitosti si pak v tom případě ani přes rekonstrukci a vaši snahu neobhájíte.
TIP: Pokud byste se přece jen chtěli do rekonstrukce vrhnout, myslete spíš minimalisticky. Neutrální barvy, žádné extravagantní prvky a bohaté zdobení. Nechte prostor pro představivost a doladění podle vkusu potenciálního zájemce.
2. Nemovitost k demolici
Pokud je vaše nemovitost v základu ve velmi špatném stavu, nové podlahy, kuchyňskou linku ani bytové jádro potenciální kupce neocení. Pokud vaše nemovitost trpí těžkými problémy (např. špatný stav nosných zdí a trámů, spodní voda atd.), je investice zbytečná. Novému majiteli se totiž pravděpodobně nevyplatí vůbec dům opravovat a demolice a nová stavba ho pravděpodobně vyjde levněji.
3. Nemovitost ke kompletní rekonstrukci
V tomto případě je často lepší nechat karty odkryty a nesnažit se nahnat dojem velkými opravami. Pokud byste totiž kompletní rekonstrukci dělali před prodejem sami, pravděpodobně by se vám investice v podobě vašeho času a peněz nevyplatila. Tady totiž platí totéž co u bodu 1. Snadnější a jistější bude prodávat nemovitost tak, jak je.
TIP: I tady se ale můžete zaměřit na detaily, které mohou dojem pozvednout. Čtěte dál…
4. Pokud vás tlačí čas
Velké opravy vždy znamenají také zdržení celého prodeje. Pokud už jste někdy dům stavěli nebo řešili rekonstrukci, pravděpodobně víte, že ne vždy jde vše podle plánu. O tom, jak těžké je sehnat spolehlivé a zkušené řemeslníky, kteří na vás budou mít čas, ani nemluvě.
TIP: Pokud hrajete o čas (třeba z důvodu nákupu jiné nemovitosti), je rozhodně lepší investovat energii do hloubkového úklidu, stylového home stagingu a v neposlední řadě do efektivní prezentace. Udělá to hodně.
Kdy se úpravy nebo rekonstrukce před prodejem vyplatí?
1. Drobné opravy, velký efekt
Kapající baterie v kuchyni a netěsnící hlavice v koupelně, stoleté vypínače, ošmatlané zdi… myslíte si, že jsou to nepodstatné detaily? Naopak. Není nic horšího, než když potenciální kupce získá dojem, že je vaše nemovitost zanedbaná. Tady se nejedná o rekonstrukci, ale o úpravy. Investujte do nich klidně drobně, ale chytře. Všechny tyto prvky můžou hrát v prvním dojmu rozhodující roli.
2. Klíčové prvky
Pokud je vaše nemovitost v dobrém stavu, zaměřte se na klíčové prvky. Kuchyň, koupelna, podlaha… tam jde zub času vidět nejvíce. Nemusí jít zrovna o kompletní rekonstrukci. Popřemýšlejte, co nejvíce razí do očí. Pokud už vaše kuchyňská linka něco pamatuje, vyplatí se vám vyměnit ji za novou. To stejné platí o popraskaných kachličkách v koupelně nebo vaně, která už má taky to nejlepší za sebou. Toto jsou stále investice, které se vám vyplatí.
TIP: Nebojte se říct si o pomoc vašim kamarádům. Pozvěte si je a poproste o upřímný názor. Co už je podle nich trošku za zenitem? Co by vyměnili? Nemusíte je poslechnout ve všem, ale může vám to pomoct podívat se na vaši nemovitost svěžím pohledem.
3. Skvělá lokalita
Máte nemovitost v atraktivní lokalitě? Pak se vám pravděpodobně vrátí i investice do větších oprav. Pokud totiž máte část úspěchu v kapse právě díky oblíbené poloze, je velká šance, že budou zájemci ochotni připlatit si. A pokud jim naservírujete vyšperkovanou nemovitost připravenou k nastěhování bez starostí, máte body navíc.
TIP: Je důležité dodat, že ani toto nemusí být nutně 100% pravidlem. Pokud si nejste jisti, raději se poraďte. Je lepší investovat do krátké konzultace s odborníkem, než vyhodit unáhleně peníze do vzduchu a doufat.
Malý TIP na závěr:
Obecně si myslím, že vždy hodně záleží na pocitu, který u vás potenciální kupec bude mít. Ani sebekrásnější nábytek a luxusní kuchyňská linka nepomůže, pokud se u vás zájemce nebude cítit dobře. Základem je vždy čistý, útulný, dobře nasvícený a vkusně provoněný prostor. Myslete na to.
Než se vrhnete do velkých oprav, poraďte se s profesionálním makléřem, který trh dobře zná. Když víte, co lidé chtějí, může vám dobře zvolená investice přinést odměnu v podobě vyšší prodejní ceny. Pokud ale začnete do nemovitosti investovat bezmyšlenkovitě, může se vám vaše aktivita bez návratnosti zbytečně prodražit.
Pokud potřebujete konzultaci, neváhejte se na mě obrátit. Ráda s vámi vaši situaci proberu.