Prodáváte byt. Má skvělý výhled, nedávno proběhlá rekonstrukce mu dodává na kráse, nově vymalované zdi voní… jenže.
Soused se zamiloval do bicích a zapáleně trénuje. A pan Novák z bytu nad vámi? Ten své problémy se sluchem řeší pouze hlasitostí na ovladači vpravo. Co hůř? Miluje noční pořady.
Máte potenciálním kupcům přiznat, že jsou sousedi hluční, nebo raděj diskrétně mlčet?
Co na to zákon?
Ten mluví jasně a je dobré na to myslet.
Před prodejem musíte kupujícího seznámit se všemi vadami bytu, o kterých víte. Pokud jsou vaši sousedé výrazně hluční a to až do nočních hodin, jedná se o vadu. Nemusím asi říkat, že o vadu, na kterou kupující brzy přijde. A potenciální následky?
- Kupující může žádat finanční kompenzaci.
- Pokud bude chtít, má právo od smlouvy úplně odstoupit.
Buďte raději upřímní. V opačném případě by se vám takový prodej mohl velmi brzy zkomplikovat a nevyplatit. V tomto případě totiž zákon jasně kope za kupujícího.
Morální stránka věci
Berte svou upřímnost jako investici. Ano, riskujete, že některé zájemce ztratíte. Stále je ale hodně lidí, kterým zvýšený hluk nevadí. Kupující bude vědět, do čeho jde, a vaše svědomí vás nebude probouzet ze sna. A co víc?
- Spokojený kupec = potenciální reference a prodej bez zádrhelů.
Zkuste se vžít do kůže vašeho kupce, a uvědomte si, jak byste se cítili vy. Nastěhovat se do vysněného bytu a zjistit, že místo pokládání koberců musíte jít řešit hlučné sousedy? To nechce nikdo.
Jak tento problém komunikovat?
Nezapomeňte, že každé zboží má svého kupce. Platí to i v tomto případě. Jde jen o to, jak celou situaci podáte.
- Zkuste situaci s dotyčnými předem řešit.
- Popřemýšlejte nad cílovou skupinou (pro rodinu s dětmi bude hluk pravděpodobně problém, zatímco studenti takové věci často neřeší).
- Vyzdvihněte všechny klady domu, čím více, tím lépe.
- Situaci vhodnými slovy popište („dům žije, nikdy tu není úplně ticho”).
- Informaci o hudebním nadšenci můžete opatrně zahrnout už do inzerátu.
TIP: Tento bod bude pro vás snadnější, pokud spolupracujete se zkušeným realitním makléřem. Ten bude totiž přesně vědět, jak si s touto situací poradit. Zaměření na správnou cílovou skupinu, správný popis, inzerce na těch pravých místech, kde se cílovka pohybuje… to vše jsou faktory, které ovlivňují úspěch.
Každý problém má své řešení
Pokud bydlíte v panelovém domě, vždy musíte počítat s tím, že v něm nebydlíte sami. Tyto byty nebývají dokonale odhlučněny, takže s určitým ruchem se vždy musí počítat.
Pokud je ale hlučný soused větší problém (a opravdu komfort bydlení narušuje, speciálně v nočních hodinách), doporučila bych problém řešit ještě před prodejem. Jak?
- Zkuste si s majiteli bytu promluvit a vysvětlit mu situaci.
- Oslovte další nájemníky a zeptejte se na jejich názor.
- Obraťte se na SVJ.
- V případě výrazného rušení nočního klidu můžete oslovit i policii.
Možností je mnoho. Vždy ale jako první volte cestu “nejmenšího zla”. Tedy přátelský rozhovor. Uvidíte, třeba další kroky nebudou třeba.
Úspěšný prodej bytu je vždy otázkou důvěry, buďte proto raději upřímní od samého začátku. Je lepší najít kupce, který bude se situací srozuměn, než číst týden po prodeji od nového majitele rozhořčený e‑mail.
- Chcete prodávat byt a víte, že je dům tak trochu “živý”? Ozvěte se mi.
- Chcete naopak byt kupovat, a chcete si být jisti, že toto nebudete muset řešit? Ozvěte se mi také.
Mým cílem jsou klienti spokojeni po všech stránkách. Ráda vám ukážu, že všechno má své řešení.